• Du måste vara inloggad för att se strömmande media eller boka produkter. Trailers är synliga för alla.

Curly Bracket- Den gömda koden : Läs en bok

Bli först med att recensera denna produkt

Curly Bracket - Den gömda koden är en serieroman som utspelar sig i en dystopisk värld. Det är också en faktabok där läsaren introduceras till principer och övningar inom datalogiskt tänkande, ett tankesätt som är grunden för att lära sig programmera och som idag anses lika viktigt som att kunna läsa, skriva och räkna.

Tillgänglighet: I lager

0,00 kr

Pris som konfigurerad: 0,00 kr

Produktbeskrivning

Detaljer

I samarbete med projektet "Ett modernt skolbibliotek" kan vi nu erbjuda denna låda.

Läsålder: 9-12 år
Författare: Johan Wendt, Tor Moström

Lådan innehåller
30 st ex av boken Curly Bracket, provläs boken
1st lärarhandledning: Lärarhack
1 st Barnhack! Kom igång med programmering

Om boken
Curly Bracket - Den gömda koden är en serieroman som utspelar sig i en dystopisk värld. Det är också en faktabok där läsaren introduceras till principer och övningar inom datalogiskt tänkande, ett tankesätt som är grunden för att lära sig programmera och som idag anses lika viktigt som att kunna läsa, skriva och räkna. De utmaningar och problem som Curly och Pascal lyckas lösa finns förklarade i en faktadel om datalogiskt tänkande i slutet av boken.

Bokens handling
Vem har makten i en digitaliserad värld?
I en framtid där datorer och kod styr allt, har företaget Corpuratus total kontroll. Curly Bracket går på en av Corpuratus internatskolor. Hon drömmer om att bli en av företagets kodare, och äntligen har hon chansen att få göra Slutprovet, en serie tester som avgör hennes framtid. Curly är en av internatets mest begåvade elever. Men precis när hon har sin dröm inom räckhåll händer något som förändrar hennes liv för alltid ...

Curly ställs inför ett avgörande val som blir starten på ett livsfarligt äventyr. Tillsammans med Pascal, en annan av eleverna vid internatet, måste Curly göra sitt yttersta för att överleva i en värld styrd med järnhand av Corpuratus.

Varför är datalogiskt tänkande viktigt?
Datalogiskt tänkande är ett verktyg för att lära sig tänka i datavetenskapliga termer och få en förståelse för programmeringens principer. Det är ett sätt att bygga en bro mellan den fysiska och den digitala verkligheten. Det handlar om att formulera och bryta ner problem och lära sig förstå strukturen bakom den teknik vi använder dagligen. Enligt en rapport från EU-kommissionen kommer Europa att sakna en miljon programmerare om fem år. I USA anses ”computational thinking” vara lika viktigt som att lära sig att läsa, skriva och räkna, och i många länder världen över, exempelvis England, Tyskland och Finland, har man infört programmering i läroplanen. Det har inte vi.

För att vara delaktig i en digital värld måste man förstå hur den är konstruerad. Allt från sökmotorer och operativsystem till appar och dataspel fungerar enligt samma principer och följer samma logiska lagar. Kod och programspråk utgör infrastrukturen och spelreglerna i vårt moderna samhälle. Grunden för att förstå dessa finns i datalogiskt tänkande. Det handlar alltså inte bara om att skapa spel och appar – utan om att förstå de principer och verktyg som styr allt fler delar av våra liv.

Mer information

Mer information

Produkttyper Bok & Media